Hvordan ser lommepenge ud i et pengeløst samfund?

Hvordan forholder børn og unge sig til lommepenge i et efterhånden pengeløst samfund? Det var en af udfordringerne, Djurslands Bank stillede en gruppe spil-udviklere i weekenden.

På billedet ses fv: David Recke - Ahoot Media, Thomas Møller - Djurslands Bank og Lars Tornbjerg - Ahoot Media.

Hackathon i Grenaa

Sammen med Game Hub Denmark var Djurslands Bank i weekenden vært ved et såkaldt hackathon, hvor spiludviklere konkurrerede om at udvikle de bedste og mest nyttige spil til bankens kunder. 

Ved et hackathon mødes it-folk til et intensivt samarbejde, hvor de udfordrer sig selv og andre. Omkring 30 spiludviklere, fordelt på 9 grupper, tog udfordringen op. Ens for dem alle er, at de udover at brænde for computerspil, er tilknyttet paraplyorganisationen Game Hub Denmark.

Apps om sund økonomi og lommepenge

Deltagerne kunne vælge mellem udvikling af to forskellige spil, der skulle vurderes af to dommere, nemlig bankens it-chef Thomas Møller og Ole Svit, direktør for Viden Djurs. Den ene opgave var at lave et spil, der hjælper med at holde styr på økonomien. Den anden opgave var at lave et spil, der hjælper børn og forældre med at håndtere begrebet lommepenge.

”Udviklerne arbejder med forskellige spiltyper. Nogen laver entertainment games andre serious games, som er kendetegnet ved, at spillet skal give mening og have et dybere formål”, fortæller Ole Svit.

”Djurslands Bank er hovedsponsor for Game Hub Denmark, og det vil da være sjovt at være med til at udvikle spil, der på en visuel og innovativ måde gør det nemmere at forstå og forholde sig til sin økonomi”, fortæller Thomas Møller.

24 timers spiludvikling

Arrangementet startede fredag eftermiddag og sluttede søndag. Efter en kort præsentation af hvert enkelt projekt blev der udvalgt 3 finalister, der nu fik 10 minutter til at overbevise dommerne om, at netop deres idé skulle vinde.

Vinderen var repræsenteret ved de to virksomheder Ahoot og Michelsen Arts. De havde valgt at arbejde med casen ”Lommepenge”, og de brugte ca. 24 timer på opgaven.

”Vi valgte casen fordi vi kunne identificere os med problemstillingen, og vi har alle fået lommepenge. Målet var en løsning, der gør det sjovt og attraktivt for børnene at deltage i de daglige pligter. Til dagligt arbejder vi selv med serious games – altså spil med et bestemt formål”, fortæller Lars, Bo og David fra Ahoot og Michelsen Arts.

De to dommere var imponerede over, hvor langt de forskellige grupper nåede i løbet af weekenden.

”Det har været utroligt spændende at være med til at bedømme opgaverne, og jeg var meget overrasket over, hvor langt de kunne nå på godt 24 arbejdstimer. De ved, hvad de har med at gøre – det er der ingen tvivl om, og så er det i den grad en passion for dem. De elsker det, de laver”, afslutter Thomas Møller.